Wednesday, February 13, 2008

Mari Berdiet...

Hee..nape ye topik kiter ari nie mari berdiet? Waaaa...berat badan saya udah nek..
Oleh itu sekarang saya telah menetapkan satu misi untuk menguruskan badan yang semakin mengembang nie..
Tak sanggup rasanyer nak gemuk lagi (suatu ketika dulu time kecik-kecik saya memang debab).
Mulai hari ini saya akan mula mendisiplinkan diri dengan program diet saya..Hee, program diet nie saya dapat dari kakak-kakak kat opis nie yang badan depa maintain je slim and steady walaupun dah beranak 3..(huyooo kalau korang tengok gerenti ingat anak dara)
Antara program diet yang ada dalam senarai saya skang nie ialah :

-Makan quaker oat sebagai sarapan..Maklumlah quaker oat nie seperti mana yang kiter taw high fiber jadik baguih untok pembuangan lemak-lemak yang berlebihan..Walaupun tak sedap tapi saya akan cuber jugak makan at least 3kali seminggu..(hujung minggu nie kena la p carrefour jap beli quaker oat)
-Saya akan merajenkan diri saya untok turun beraerobik ataw ke gym setiap hari pada waktu lunch hour..Bukan ape sejak nek kete nie payah toi nak dapat exercise jalan kaki, jadik nie salah satu daripada cara saya membakar lemak jahat yang telah bermastautin di dalam badan saya ni..
-Oleh sebab saya tak suker minum air bergas (ex: coke, pepsi +++) dan air bergula maka satu advantage bagi saya..Cuma saya kena lebeykan minum air kosong dan kurangkan ais..
-Nasi??Ya..Ini lah punca kepada masalah saya..Sejak dok umah nie saya tak dapat mengelak dari makan nasi..Tak tahan toi godaan biler tengok lauk yang mak masak,walaupun hanya sambal ikan bilis je..yela mother's cook is always the best & delicious in the world..so payah tuh nak tolak..Tapi sejak tertanamnyer misi nie dalam diri saya, saya akan cuber melawan godaan tersebut..saya akan kurangkan jumlah ataw dengan kata lainnnyer kuantiti nasi yang diambil..mungkin 2hari ataw 3hari sekali..ataw sehari sekali tetapi hanya 3sudu nasi perhidangan..
-Saya akan amalkan makan buah setiap hari..baguih nie, kulit pon lawa..kira dapat benefit 2+1 la nie..(tiap-tiap minggu kena la p pasar beli buah epal hijau+pisang+oren+jambu)
-Selalunya saya akan paking kete dekat dengan pintu masuk sebab malas jalan jauh tapi selepas ini saya akan paking jauh-jauh skek so dapat la saya exercise berjalan walaupun tak banyak tapi dapat gak membentuk otot untok pembakaran lemak yang lebey berkesan..
-Dan yang terakhir sekali saya akan mengamalkan sit-up sesudah bangun tido dan sebelum tido setiap hari..nie salah satu cara untok mengurangkan keboroian yang telah berlaku..

P/S : Dengan sokongan Mr. Lee saya rasa saya mampu buat..Selepas 3 bulan ataw 6 bulan saya akan update tentang result nyer..Hee

Ganbatte Jue!!!!

No comments :

Post a Comment

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails