Wednesday, January 28, 2009

JueLee Homemade Pizza


Hmmm cuti hari tuh, aku saja je buat Pizza.. Nk beli tak mampu hahahaha..

Jom kiter lihat bahan2nya..

Untuk buat doh, nak bagi exact adunan cam tak reti la, sebab ko kene uli dan rasa sendiri tahap kelembutan doh tadi, jangan keras sangat jangan lembut sangat...

- Tepung gandum 1/2 kg
- Mauripan, neh yang guna tok buat donut tuh
- Marjerin, butter pun boleh
- Air suam
- Susu segar
- Garam secukup rasa

Adunan bahan2 di atas hingga menjadi doh yang lembut2 je rasa nyer..
Pehtu biarkan dalam 5 minit, biar doh tuh mengembang..

Bahan2 tok topping.. yang neh ikot lah kesesuaian uols, kalau suke vege letak la bebanyak vege..
Aku suke daging2 yang lebey serta extra cheese.. So aku buat topping nyer ini..

- Daging ayam kisar 500gram
- Secukup rasa cili yang telah diblender
- Cendawan butang yang dihiris halus
- Hotdog yang dihiris halus
- Sayur nan ado sebab aku tak suke sayur.
- Kalau ada nenas letak nenas, tapi aku takde nenas.. Ni beli je yang dalam tin.

Bahan2 di atas tuh di tumis sampai ala2 masak untuk dijadikan topping.

Next, doh tadi diuli atas dulang.. Aku takde dulang pizza so guna je dulang buat kueh tuh..
Pehtu lumur cili sos atas doh yang dah diuli rapi atas dulang tadi, selepas tuh baru letakkan topping yang dah sedia ditumis tadi..
Skang baru lah letakkan cheese mozarella kat atas topping tadi.. Nie ikot la kesukaan memasing, kalau suke pizza ala2 cheesy letak la banyak2.. Sure sedapppp meleleh punye...
Lepas tuh bakar selama 10minit..
Selepas 10minit, aku tukar kedudukan dulang tadi dari bawah ke atas sebab aku nak biarkan atas bawah ranggup garing... Neh bakar lagi 10 minit...

Dah siap! Leh mamam.... Sedappppp hingga menjilat jari.....

10 comments :

  1. menariknya..tapi kena tggu dulula pasai lum blh makan cheese lagi..uhuhu

    ReplyDelete
  2. waa dah pandai msk pizza. pasni takyah ajak Encit Lee pegi pizza hut lg..eheh

    ReplyDelete
  3. Wahh cedapnya...pass la kat cini ckit

    ReplyDelete
  4. waahh.best nyer kak..
    nk rase sikit boleh??
    hehehe..
    leh terai kat umah ni kak..
    tenkiu2...

    ReplyDelete
  5. waaaaaaaaaaaa
    nak gak~
    *lpar

    ReplyDelete
  6. ~ pandainya wat pizza. kalau i la, harus g beli yg frozen jer kot. kehkehkeh... ~

    ReplyDelete
  7. sha perasan, semenjak dah nak hampir official jd mrs lee nieh, jue slalu letak resepi ek?

    tp takpe jue...sbb resepi jue sume sedap2! bagusla jue nieh...pandai masak, pandai jahit beads, pandai kemas...!

    ReplyDelete

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails