Tuesday, June 23, 2009

Kampung Air di Brunei

Salam..

Serius takde masa gile aku nak update.. Skang every week aku kene runner ke Penang ada project migration kat sana. Penat weyyyy.. Masuk opis kene bt keje ofis yang tertangguh.. Makanya nak update blog pun takde masa.. Nak update kat umah pun takde masa, mana tak nya kuar je opis langit dah gelap. Samapi umah tido je la jawabnya. Takdenya nak on lappy layan blog ke apa..

Nia aku nak share story pasal Kg Air kat Brunei ari tu. Aku paste gamba je la.. Picture explain thousand words kan?

Layannnn... Zassss...


Memula nak suh korang teka..... Gambar apakah di atas ini?????
Hahaha ini gambar tongkang si Tanggang yang kene sumpah jadik batu tuh.. Tongkang yang separuh karam... Nampak cam real kan... Ghupernya Si Tanggang nie lagenda Brunei.. Hehehe...
Aku baru tahuuuuu.....


Yang ni balai bomba atas air.. Uiksss aku sangat kagum bila tengok nie.. Tak pernah jumpa OK di KL atau di tempat2 lain.. Cam best je kan keje atas air.. Hehe tenang je rasa..

Yang ni Shell atas air.. Hahaha ada budak opis aku tanya, ni nak isi minyak kete ke.. Uikssss hebat ada kete leh jalan atas air.. Kehkehkeh.. Untuk bot isi minyak, maklumlah perkampungan air depa nie besar 30K penduduk tuh. Dari satu kampung ke satu kampung pengangkutan utama depa motorbot la.. Bukan motorcar..

Nie sekolah. Dah nama pun kawasan nya sangat lengkap. Haruslah ada sekolah kan. Sekolah agama ada, sekolah rendah ada, sekolah menengah pun ada. Pastu 3 tingkat pulak tuh. Iskkkkk memang terkejot aku tengok, siap ada aircond tu tak tahan.. Memang bukan calang2 la..

Nie masjid. Masjid ada la lebey 5 buah atas air nie. ikut mukim la kut.

Ni signboard sekolah, kut2 orang tak caya lak..

Ni kawasan rumah depa. Sangat terancang. Even kampung air nia ada saluran najis yang betol, bukan terus masuk sungai laut je hahaha sebab memula pun aku pikir camtu. Tapi tetiba aku nampak ada majlis perbandaran ala2 Alam Flora tengah kutip s ampah sarap atas air. Patut la bersih je kawasan kampung air nie. Kira penduduk berdisiplin la tak buang sampah dalam air.

Pada asalnya aku pikir orang yang dok atas air nie sebab tak mampu bt rumah kat darat. Tapi bila lihat real situation, its not about money. Tapi their nature of life. Nature of life depa atas air. Depa suka suasana macam tuh. Syok jugak!

Tu je.. Laen kali sambung cete di KT, Mersing, Penang, Miri...

6 comments :

  1. ish ju tak dak boya ke dlm air tuh

    ReplyDelete
  2. bloghopping...


    I just came back from Brunei too! wow u r so lucky! I didnt get a chance to go to Kg Air, managed to see it from far. Love ur entry! Tak tau pun they have proper saluran:D

    ReplyDelete
  3. wahh..N sgtt teruja bace sal tpt org k...beshnyerr...

    ReplyDelete
  4. baru je kelmarin me jengah kastam imigresen kat sempadan brunei miri ghitewww.. uhuhu, biler lar nak masuk brunei kannns

    ReplyDelete
  5. wah beznye dh sampai brunei ek

    ReplyDelete
  6. best best kita dapat tgk tempat org... at least kita tak leh 100% percaya pada media.. macam kat thailand.. cakap je tak selamat padahal... kat malaysia pon sama je tak selamat jenayah kat mana2

    ReplyDelete

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails