Wednesday, June 30, 2010

Breast Feeding- Petua banyakkan air susu


Selepas bersalin nanti aku bercadang untuk BF anak ku sendiri.. Tak mau la bagi susu formula..
Kata orang lebey baik bagi susu badan nie, banyak kebaikannye dan khasiatnye..Mommy pun leh kurus cepat sikit kehkehkeh macam badan aku naik banyak je....

Cete pasal kenaikan berat badan, sepanjang 6 bulan peknen nie, berat aku baru naik sekilo aje.... Sekilo????? Huhuhu aku runsing betol, memang diakui la aku makan tak double triple ke apa.. Macam bese je, malam pun memang takde nafsu nak makan nasi, skang minum susu makan biskut je.. Takpun kismis... Hurmmmm hopefully check up minggu depan naik la lagi sikit kalau tak naya je kene marah...

Skang aku dok cari petua2 tok memperbanyakkan susu badan hehe..

Meh kiter share petua yang aku dapat nie..

* Petua daun sirih - sapukan sedikit minyak kelapa pd daun sirih kemudian layurkan atas api, tekapkan pada payudara, lakukan setiap hari.... Boleh cuba nie, daun sirih banyak kat kampung aku hehe..

* Nasi panas, halia & air asam: Campurkan air asam & halia muda yg telah ditumbuk halus, makan bersama nasi panas.... Hurm.... Yang ni akan dipikir2kan nak cuba ke tak....

* Longan kering: Rebu segenggam air longan kering sehingga kembang dan minum airnye... Yang ni boleh cuba, cuma kat mana ye nak dapatkan longan kering tu???? Any idea??

* Lobak putih: Potong kecik2 dan kisar halus, campur dengan segelas air suam & minum 2 kali sehari... Ni pun boleh cuba gak...

* Daun betik muda: Cuci bersih dan rebus hingga mendidih, minum air rebusan 2-3 kali sehari...

* Yang penting banyakkan minum air masak....

Setakat nie, itu aje... Nanti kalau ada kiter share la ye.. Sharing is caring what.....


3 comments :

  1. makan kurma jue! anak sedara aku makan kurma, alhamdulillah....mmg byk susu

    ReplyDelete
  2. wah hani pun ado petua.. aku beli kurma banyak2 bulan pose nnt pasni susah nak carik kurma dah

    ReplyDelete
  3. nak cari longan kering, banyak kat 'sense' (kedai ubat2 herba cina)

    ReplyDelete

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails