Thursday, January 6, 2011

Adakah semua BF mommies macam aku?

Skang ni Ar-Rayyan masih lagi fully BF, memang di opis rutin harian aku adalah menghasilkan tenusu tok Ar-Rayyan kesayangan, tok pastikan bekalan atau hasil susu mencukupi, jadual makan aku memang terjaga la skang nie.. Air pun minum cukup 3 Liter sehari..

Tapi aku tetap runsing bila tengok gaya aku makan, macam makan tok 2orang hokeh! Kang orang pikir aku bela hantu raya plak..
Makan berdabel dabel..Pagi aku bantai nasi goreng or nasi lemak, kang tengahari aku carik nasi jugak... Malam makan nasik jugak kang tetibe kol 10 lapo lagi suh hubby carik bege la pulak...

Cuba korang bayangkan bape banyak makanan yang masuk dalam perot aku sehari, makanan tu takpe lagi tapi nasi.. nasi okeh! 3x sehari!
Pengsannnnn....

Kalau berterusan begini memang bdan aku bakal men
'giant' la.. sob sob sob~~ dah la masalah perot muncet tak selesai lagik nie..

Orang yang lebey banyak garam cakap
(orang tua la maksudnye), BF anak memang cepat lapo, tengah malam pun dok carik makanan lagi.. Memang betol, very truee!!!!! Tapi at the same time kite kene kawal la jugak kan??? If not.... Korang imagine la sendiri macamana badan aku dalam masa 2-3 bulan ke hadapan.. Aku sendiri tak sanggup nak bayangkan...

Setelah aku buat kajian, ecececece siap kajian tu.. Aku rasalah memang kite yang BF ni lapa, memang akan kerap makan tapi kite kene amek balance food la.. Jangan la makan nasi sesadoooo.. Kang tak sedar badan dah jadik XXXL, apa kes???

Contohnye amek nasi boleh kerap tapi kuantiti siket? Ok kan???? Ok tak.. ok tak .. ok tak?

Then between the meal, kunyah2 benda yg less carbo shuld be ok.. betul x? betul x?

Selepas ni, aku nak control la makan.. Takmo makan nasi sokmo sokmo, takottttttttt...

Nasi ni jaat tau.. HAHAHAHA salahkan nasi! Choiiiiii..

Nah, kasi korang meleleh.. Sila lah gi carik makanan sekarang.... HAHAHAHA!


Ni la idaman hati ku yang tertunai pada hari pertama 2011.. Dasat kan???
entri pasal ni nanti akan kuo.. tunggu aje la entri makan dari ibu yang kuat makan nie



16 comments :

  1. Darling,

    Ibu yg menyusukan anaknya kena makan 6 kali satu hari. Jadik kena pandai atur menu yg berkhasiat utk membanyakkan air susu:):)

    Selamat menjaga bdn disamping membanyakkan air susu buat rayyan:)

    Senaman/excercse yg ringan2 tu penting jugak yerk disamping berurut utk lancarkan segala urat dlm bdn especially urat susu.

    daaaaa...sedkt petua dari akak:)

    ReplyDelete
  2. sy pon camtuh.. memang makan banyak.. tapi sy nih jenis kurus je.. semua org kata sy menten jer.. cuma kalau sy, sy make sure lauk terutamanya sayur tu banyak.. tp skang sy dah x pam.. sbb susuk dah kurang.. bby dah 7 bln.. so balik mmg bergayut jelah dia.. huhu.. letih..

    ReplyDelete
  3. setuju!setuju sgt ngn stetmen akk..eh akk ke?hihi
    sy yg kurus kering pn sik nk mkn je..haha

    ReplyDelete
  4. makan byk, BF takpe,jue....BF mommy kene makan extra 500calori sehari utk penghasilan susu badan...so jgn riso selagi ko mkn mknn berkhasiat..ok je mkn byk...selagi ko BF...;)

    ReplyDelete
  5. saya pun setuju.. bf mommies nie mmg kuat makan.. hahahaha.. tp sbb kiter nie bf anak, makan mcmaner byk pun masih leh maintain badan..

    ReplyDelete
  6. sebab nak bagi anak cukup bekal
    memang kita terpaksa berkorban saiz kan? hehehehehe ;p

    ReplyDelete
  7. yup .... sy pon sama. Asik nak makan jek. Nak2 kalo lepas mengepam kat opis nih ... perghhh dia punya lapo dan dahaga, cam sebulan puasa. Then skang nih dh rasalah badan ader sket naik. Sbbnya baju2 kurung tang kain dah ketat kalo cangkuk ... ohhh tidakkkkk!!!!!

    ReplyDelete
  8. salam..
    setuju,mmg Bf ni asyik lapo jek manjang..sy bf dr ank 1st smpai skrg 2nd dh,bdn xnaik2 wpun mkn byk sgt2 smpai hubby confius,heee..

    ReplyDelete
  9. aah..mg selalu lapar pun..tp xde la sampai makan nasi 3 kali sehari..hihi

    ReplyDelete
  10. kak munna pun awal2 dulu jaga gak makan... skrg ni dah masuk 10 bulan bedal je makan apa2 pun tapi yg penting air masak kena minum lebih lah

    ReplyDelete
  11. memang la dear..nila dah BF..memang cepat lapar balik..tapi kalu tak cukup makan, kang baby plak lapar sbb minum susu yg kurang khasiat..so kena pandai2 la..
    selamat berBF..
    Ayu still lagi Bf ..
    Iris 2 tahun 2 bulan

    ReplyDelete
  12. of course ... byk yg dia sedut .. byk gak laa kita kena isi semula .. takpe pahala sumernya lgpun khasiat utk si rayyan .. sy pon dah terlebih 2 tahun nyusukan Khairan .. fully lg tu .. blum ++ dgn formula ... no worries, kan kite sumer mommies mithali :) :)

    ReplyDelete
  13. mcm bez je kuey tu? ke ape tuh? mcm pisang je

    ReplyDelete
  14. biasalah tu..mommy BF mmg cepat benar laparrrrr...huhu

    btw, jom join HAPPY BABY CONTEST kt blog akak ye

    ReplyDelete
  15. ahhh...sedapnyer pisang tuuu..

    ReplyDelete

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails