Tuesday, March 22, 2011

Asam pedas Ikan Pari, SLURPPPPPP | Sila terjah segera

Semalam sampai rumah, tengok2 house chores sume dah siap.. Pinggan, blender yang aku guna pagi nak blender nasi Rayyan dah basuh, baju dah lipat, rumah dah sapu... Hehehe kompem la hubby balik time lunch hour tolong kemas kan rumah... Tekiu sayang! Tu la perkataan pertama aku cakap kat hubby bila die sampai umah... Ye la, orang dah tolong kiter ringankan beban, ucaplah tekiu ye tak...

So bila dah gitu senang la hati, boleh lah masak tanpa pikir pas ni nak buat pe... Cuma tinggal nak basuh baju Rayyan aje la..

So malam tadi aku masak Asam Pedas Ikan Pari.. Menu ni malam tadi pestaim ye aku masak, sebelum ni tak konpident nak masak sebab bukan senang nak masak ikan pari, silap gaya bau hanyir.. Pehtu Asam pedas lak tu, silap je kuah hanyir and cair...

Selalu aku hanya masak, asam pedas daging, ikan tenggiri, ikan cencaru ..

So aku nak share resipi malam tadi...

Bahan2 dikisar

1. Cili kering
2. Bawang
3. Bawang putih
4. Belacan
5. Kunyit idop
6. Halia

Bahan di atas sume blender ye kekawan

1. Tumis bahan2 yang diblender tadi hingga naik bau...
2. Then masukkan serai yang dah diketuk dan ikan pari yang dah dipotong... Biarkan seketika... Dan tutup periuk.
3. Bancuh air asam jawa dan masukkan ke dalam periuk...
4. Masukkan daun kesum & bendi serta tomato... Tutup periuk dan biarkan mendidih..
5. Jangan lupa masukkan garam ye..

Done..

Inilah rupa asam pedas ikan pari aku semalam..


Serius sedap giler, aku sendiri kagum ngan hasil masakan sendiri.. Kuah cukup pekat, tak hanyir, masin masam sume cukup.. Secukup rasa la kata orang...

Memang setanding asam pedas ikan pari kat kedai asam pedas muar yang aku pernah makan kat Johor... Hubby pun siap puji SEDAPPPPP.. Oooo kembang kempis idung aku semalam...

Sayur plak aku buat kerabu Ceylon... Senang je nak buat, aku pernah bagi resipi kat blog ni dulu, leh godek under tagging resipi..

Menu ni aku suke sebab sihat dan mudah..



Dan ada jugak Masak Lemak Cili Padi udang campur terung comel lebihan masakan Hari Ahad.. Hehehe...


Tu aje leh share ngan korang kali nie.. Pasni leh la masak asam pedas kat umah mak mertua..

3 comments :

  1. pergh..sedpa tu...asam pedas ikan pari..my fav...yum yum..kerabu tu pun sedap...udang masak lemak..pun sedap.lapar2....

    ReplyDelete
  2. adehh den ni dok je melaka..bt asam pedas slalu je fail. tak masyuukkkk.. huhu

    ReplyDelete
  3. ngeee sedapnyeee! smlm ha wt asam pds ikan patin.

    ReplyDelete

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails