Tuesday, March 29, 2011

Tips Memasak tok Wanita beKerja | sonang je wei..

Ramai orang dok tanya aku, camne aku leh sempat masak hari pas balik keje.. Ngan nak jaga anak lagi, nyusu anak lagi, kemas lampin anak lagi, update blog lagi.. Teettttttt!

Hehe ala korang, kalau aku leh buat, korang sume mesti leh buat.. yakin boleh!! Tok suami dan anak2.. Aku buat gini

1. Sesiap blend cili & bawang then simpan dalam peti.. Agak2 ko nak masak sambal ke, asam pedas ke, tak payah la syusah payah nak blend lagi.. Kan dah jimat masa kat situ..

2. Aku beli ikan/ayam/sayur sume stok seminggu.. So aku dah sesiap siang, basuh asamkan sume buang bau hanyir.. By the time aku nak masak aku tak yah susah payh nak cuci bagai.. Tinggal campak dalam kuali je...

3. Ikan bilis sume aku dah siap2 kopek.. Kalau nak buat perencah sayur, kaut je segenggam.. Mudah kan???

Apa lagi? Aku rasa tu je la kot.. Kesimpulannye, nak seribu daya, taknak seribu dalih...
Amboii, pedas tol peribahasa aku... Maap yo!!!

Takde lah, bagi aku kiter sume sama je.. Ada 24jam sehari.. Seorang ibu berkerja, punya anak2 dan suami, ada blog yg nak diupdate setiap hari so pepandai la manage sume tu..

Aku pun masa memula kelam kabut gak, now aku dah leh adjust dah... Pas masak, basuh kain sume.. Pastu main2 ngan anak, anak dah tidur sesiapkan beg die susu sume then baru bukak blog... Tu pun kalau daya lagi, kalau dah flat aku tido je...

Pasni aku share jadual hari2 aku camne, camne aku uruskan hal2 rumah, anak dan suami... Just share tips2 yg aku buat nak jadikan urusan rumahtagga tu lebey teratur dan maximize quality time kite ngan orang tersayang..



9 comments :

  1. hebat3..betol3...kte boleh buat..tinggal nak ngan taknak je...

    jue,join GA aku jom...

    ReplyDelete
  2. Adoii, macam Bionic Woman la Juelee ni. I ni masih tak terdaya lagi. Hehe.

    ReplyDelete
  3. waa....tips wanita besi memasak utk familynya....
    patutnya cik abg makin sihat skg...
    apa habaq jue....
    lama tak nyinggah sini kan???
    baby rayyan pun dh bsr da....
    :)

    ReplyDelete
  4. masak ni antara nak dgn x nak je, kalau dah biasa masak alasan keja tu bukan satu alasan dah

    ReplyDelete
  5. aku cm lsg xsempat je sbb hannah meti nangis bile kne tinggal.nk gi basuh botol/cmpak bj masok mesin pon kene lari2.babah die asek blk lmbat ajo.. :(

    ReplyDelete
  6. i ni hubby asyek cakap x yah masak jer..dia sian tengok bini dia kehulu hilir buat macam2 kot..skrg ni weekn jer masak..hihi..weekdays, kalau masak pun takat goreng ayam, goreng telur ajo..

    ReplyDelete

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails