Tuesday, February 7, 2012

Hafalan Shalat Delisa : MUST WATCH MOVIE... bengkak mata ooo


Antara aktiviti waktu cuti, selain membaca aku and hubby suke nonton movie..
Kami download je, apa guna ada Unifi..
Takyah tengok wayang pun...


Salah satu movie yang aku nak share ngan korang dan korang WAJIB tengok...
Filem ni dari Indon, Hafalan Shalat Delisa tajuk die...
Mungkin takde hero sehebat atau sehensem Aaron Aziz..
Tapi percayalah pengisian yang kita akan dapat berjuta kali lebey baik dari filem Ombak Rindu...

Aku bukan kondem tapi aku bercakap dengan jujur...
Sebab aku pun dah menonton Ombak Rindu jugak..
Mungkin Ombak Rindu sesuai sebagai hiburan bukan sebagai ubat jiwa..

Movie ni memang CGI die tak la secanggih filem Transformer ke Avatar ke..
Tapi ianya menyentuh jiwa dengan cara tersendiri..
Benar2 menyentuh hati dan perasaan..
Sampaikan aku tengok 3, 4 kali pun..
3,  4 kali jugak la bengkak mata nie..

Filem ni pun adaptasi dari sebuah novel karya Tere Liye, boleh la book hunt pasni...
Ia mengisahkan kehidupan sebuah keluarga di Acheh sebelum dan selepas diserang tsunami..
Delisa adalah watak utama filem ni..
Kanak2 yang berusia 5 tahun..
Yang kehilangan 3 orang kakak dan umminye dan kakinya juga dalam bencana tsunami yang maha dashyat tu..

Ada banyak adegan yang aku rasa sweet dan menyentuh ke dasar hati dalam movie nie..
Biar aku senaraikan satu2..

1. Kehidupan keluarga yang harmoni, walaupun tak mewah tapi penoh kasih sayang...
Ummi yang mengimami solat ketika abi tiada di rumah...
Solat Subuh berjemaah..
Terdetik dalam hati kami laki bini, 
"mampukan kami membimbing anak2 kami kelak macam tu?"

2. Delisa yang berumor 5 tahun masih lagi kanak2 tapi berjiwa besar..
Mampu berkongsi apa yang dimiliki dengan orang sekelilingnye..
Bagi Delisa apa yang menjadi miliknye hakikatnye bukan lah milik dia yang hakiki ianya milik Allah...
Subhannallah.... Sangat kagum dengan cara didikan begitu..
Semoga aku mampu mendidik anak2 aku berjiwa besar begitu jugak..

3. Paling syahdu bila Delisa cakap "Delisa sayang ummi kerana Allah"..
Indah kan? 
Sejok perot ngandung kalau dengar...

Anda boleh tengok dan nilaikn sendiri movie nie...
Aku menages sampai bengkak mata tengok movie nie..
Menages sebab tersedar kelemahan diri..
Menages sebab kagum dengan semangat anak kecil ni..
Menages sebab banyak benda yang mungkin aku terlepas pandang dalam kehidupan seharian..

Alhamdulillah, filem ni banyak menyedarkan aku..
Macam mengejutkan gergasi yang sedang tidor la T____T
Sebab tu aku katakan ianya movie yang bagus..
Bukan hiburan tetapi pengisian yang mengingatkan...

Boleh tonton di Youtube..
Sediakan tisu ye!!
Dan ajakla anak2 serta somi menonton sama2..
Sesuai tok pendidikan anak2..



Hafalan Solat Delisa








2 comments :

  1. alamak tak langgan astro first... tapi memang nampak intro dia macam best...

    ReplyDelete

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails