Tuesday, July 9, 2013

Kari kepala ikan mabeles



Secara jujur.. saya jarang masak kari sbb susah nak dapatkan kari yg menepati tekak dr segi rasa masam, pekat dan lemaknye....  Ada orang suka kari yg cair, ada suka kari yg pekat... Ada suka kari yg masam, ada suka yg lemak... ikot citarasa masing2.. Hehehe.... Pape pun klu kari kat mamak tu mmg jarang la saya makan.. Bukan nye x layan mamak ke apa.. Tapi kalau sape kenal saya tahu lah, saya jenis cerewet sikit pilih kedai makan... Bukanlah saya nak makan kedai mahai je, tapi ntah la jenis cerewet tang kebersihan kedai dan tukang masak hahha sape yg jenis satu spesies ngn saya paham kot....

Aritu teringin sangat nak makan kari kepala ikan... kalau nak g kedai makan, mau RM50 gak kene ni sbb tahu kari kepala ikan mahai... So cakap ngn habi nk masak sendiri aje la.. Gi pasar beli kepala ikan ngn isi ikan... Habi lagi suka makan isi banding kepala ikan heheh bini je suka kepala ikan.. Gi pasar beli kepala ikan merah... Ikan merah ni kene pilih, sbb kalau dapat yg tak fresh sangat lah taksedap bila masak.... Isi die nnt keras kejung je, kalau fresh isi die lembut manis je....


meh share resipi kari kepala ikan 

Bahan bahan

Bawang besar sebijik
Bawang putih 3 ulas
Halia seinci

- Bahan2 di atas ditumbuk, kalau nk blend pn boleh tapi tumbuk lagi best

Biji sawi
Kepala ikan
Isi ikan
Tomato
Bendi
Rempah kari
Asam jawa

Cara cara masak

1. Tumis bahan yg ditumbuk dan biji sawi hingga naik bau...
2. Masukkan rempah kari yg dah siap dibancuh, tumis lagi hingga garing dan pecah minyak... Kalau suka pedas boleh masukkan cili giling or cili serbuk. Saya guna serbuk kari Baba's so memang dah pedas dah.
3. Bila rempah dah garing boleh la masukkan air asam jawa, mengikut kesesuaian selera masing.
4. Masukkan santan atau yogurt utk lemak, saya guna sikit je santan. Just nak bg rasa. Then baru masukkan ikan.
5. Tutup periuk dalam 5 minit dengan api pelahan. Biar manis ikan tu retain dalam gulai.
6. Agak2 dan mendidih, masukkan bendi dan tomato. Masak seketika je takmo sampai lembik bendi tu hehehe...

Siap! Sedap dimakan cicah bersama roti....
Menajdik jugak kari kepala ikan saya ni.. alhamdulillah.... Boleh la masak lagi lepas ni....


1 comment :

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails