Friday, March 21, 2014

Hannah Sumayyah & Solid Food

Start dr bulan Mac bila HS dah 4 bulan, hari2 susu dia tak ckup.. Memula hantar ke BS 8x4oz, belum pukul 5 kdg BS dah text kata susu dah habes, kelam kabut la mama balik cepat takot kang ada yg merengek nak susu....

Pastu dah upkan bilangan botol, tambah jadik 9 botol, pun jadik benda yg sama jugak.. Memula ingat grow spurt, so xpe la.. Kita just penuhi demand die... Pastu wiken bila saya jaga, saya monitor tengok dia memang banyak nyusus sbb dia tak tido.. Bukan taknak tido, tapi tido tak lena.... Cane eh nak cakap? Dia ngantok, kita tidokan dalam 15min dia jaga nak susu balik... Pastu tak tido dah.. Macam tak kenyang la susu tu... Memang kalau ikot logik, kenyang susu dengan kenyang makan berbeza pun kan... Tapi masa ni kita still taknak bg solid food lagi, nak tunggu 6 bulan baru bagi... Masa Rayyan dulu 5m2w start solid food, so at least nak tunggu 5 bulan....

Bila masuk 5 bulan, lagi terok demand susu dia, at one day sampai 40 oz sehari -____-.. Tanjat mama tau!
Susu kat rumah BS dah habes bila balik rumah menyusu lagi tapi tetap nampak macam lapar.. Ntah la, memula dok pk susu kita ni tak cukup khasiat ke...

Benda yg buatkan kita rasa dia dah patut makan selain dr demand susu ni bila satu kali tu kita makan sweet potato rebus, die sebok nganga2 macam nak sangat so kita pun try la colek hujung jari... Kita sua je jari, terus HS capai jari kita bawa masuk mulut nyonyot... Taknak lepas pulak tu... Hihi tengok la video kat bawah ni, abaikan background music abang tengah baca ABC hihi..



Bila tengok keadaan camtu, kita rasa die mmg dah ready for solid food. So terus gi dapor, kukus carrot then blend... Bagi dia makan dalam 10 sudu, amazingly dia pandai makan. Saya pernah baca if baby tak ready utk makan, dia akan luahkan balik maknan tu. Tapi kes HS, elok je die telan, siap jilat bibir hihi.. So i guess its about time dah.

Bermula la episod mama buat bekal solid food tok Mayyah.....



So budak kenit mama ni secara rasmi 5m1w dah bagi makan, awal seminggu dr abangnya... Hihi first day, mama hantar puri carrot satu bekas, dalam 3oz gitu... Tgahri BS wazzap kata licin, HS suka sangat makan, pas makan tido 3 jam... Lama betol, so memang betol la jangkaan kita HS lapa and tido tak lena.. So mommies, tak semestinya nak tunggu 6 bulan. If anak dah tunjuk sign perlukan solid food, kita boleh try bg..... Kalau positive, teruskan je bagi.. kalau baby refuse, maybe boleh tunggu dulu...



Bekal HS utk minggu ni. Memang puri carrot aje la sbbnya carrot je ada dalam peti.. Lagipun HS ada eczema, so saya memang follow 4 days rules utk solid food, so senang saya nak detect if HS ada alergik apa....

Nanti saya akan share lagi resipi2 baby solid food yg saya bg HS. Saya memang sediakan maknan bekal anak2 sendiri. Buka apa, seperti yg saya tulis di FB, saya kehilangan banyak masa bersama mereka, melihat mereka membesar sbb bekerja. So at least saya siapkan makanan diaorg, biar diaorang makan air tangan saya, air tangan mama diaorg. huhu sedih kan? 

No comments :

Post a Comment

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails