Monday, April 14, 2014

Journey of breastfeeding

Bulan ni dah genap 6 bulan dah Sumayyah saya susukan... Alhamdulillah setakat ni Sumayyah memang minum susu ibu sepenuhnya.. Masa Rayyan dulu, saya BF sepenuhnya sampai umo 1 setahn 3 bulan, lepas tu dah minum susu FM dah.. Kali ni harapnya sama macam abang jugak la....

Kisah pasal BF ni mmg kene kental la, masa hari pertama tu mmg takde susu pun kluar.. Kesian Sumayyah dok isap2, tapi ntah apa yg kluar pun tak tau.. Mmg isap sesaja takde susu.. Kalau ada pun kolostrum... Hari kedua kat hospital pun takde susu.. Masa ni dah badmood dah rasa, sbb baby dah lapa mengamok sesaja... Try la pum, kuar la setitik setitik... Pastu kita pun dok la urut guna sikat...

Hari ke3 alhamdulillah, barulah air susu kuar barula puas si adik menyusu.... Bila balik rumah mmg teruskan menyusu macam biasa... Saya pasan masa dalam pantang, baby gurl ni kurang sket melekap compare ngn Rayyan dlu.. Rayyan dulu lama sangat menyusu per session, satu session kdg2 sampai 30 minit.. Tapi stp 3-4 jam sekali la... Yg Sumayyah plak, die nyusu kerap, almost stp jam tpi dalam 10 min je stp session.. hahaha agak letih jugak la, dah la pantang sndiri.. Baby kejap2 nak menetek...

Masa dalam pantang saya dah start pam buat stok, tapi takde la rajen sangat mengepam pun... Ada masa terluang baru pam, pelan2 kumpul stok lama2 penuh plak freezer... Terpaksa la beli deep freezer tok store stok EBM saya.....

Bila masuk keje, saya pam 3x kat ofis, pukul 8, 12 ngan 5.. Mmg gigih ah sbbnya Sumayyah dah kuat nyusu, demand sungguh... Pernah satu masa sampai saya kene bagi 30oz perday dekat pengasuh. Giler sungguh.... Rayyan pun tak kuat nyusu gitu.....

Dah sebulan keje, timbul satu masalah.. Sumayyah taknak direct feeding.. Adoi ha, kalau siang suh die direct feeding macam nak berperang, melalak macam kene dera.. Sudahnya, memang habes surut stok dalam deep freezer sbb takmo direk punye pasal... Siang je masalah ni, bila malam elok plak die hisap direct.. eee geram sungguh... So bila kuar jalan, bk kampung etc terpksa la angkut pam ke hulu ke hilir... Last saya beli pam lain Spectra M1


Ni la Spectra M1 ni.. Best spectra M1 ni, suction die more or less macam Madela FreeStyle... Saya pernah guna Madela FS so saya dah rasa suction die...

M1 ni pn boleh charge dan ringan, saya sumbat dalam henbeg je sbb size die kecik comel je....


Aksesori pun tak banyak nak basuh...


Hasil setelah seminggu guna M1... Masa memula guna M1 ni saya agak down sbb pam susu dapat sket, tak macam biasa pam.. Bila tanya kawan die kata, rileks je.. bagi masa breast sesuaikn diri dgn pam...

Alhamdulillah selepas seminggu saya guna, production dah kembali spt biasa.....

Pasal Sumayyah plak, ada sekali saya amek cuti seminggu masa tu sy pujuk die gegiler utk direct feed, kira masa tu mmg saya tak pam langsung, dok rumah direct feed je.. Alahmdulillah sekarang dah kembali seperti biasa hehehe.. Lega sungguhhhh!

Gitu la kisah perjalanan penyususuan saya selama 6 bulan ni, macam2 pancaroba.. Lain org lain cabaran, kuatkan hati ye mommies!


5 comments :

  1. alhamdulillah moga murah rezki mommy yer.
    banyak nye susu.
    rindu nak mcm tu balik :(

    ReplyDelete
  2. Bestnya tgok susu kemahen byk.rezki sumayyah.

    ReplyDelete
  3. cane eh ko blh pam 3x shari kt office tu,
    aku kol 7-8pg kt umah dh pam,
    otw g anta anak df dlm kete,
    smpai opis pg tu mmg kempis la,
    tggu lepas lunch bru blh pam,
    pastu petang2 alang2 nk balik dah, pam kt umah je, so skali shari je pam kt opis. adehhh..

    ReplyDelete
  4. cane eh ko blh pam 3x shari kt office tu,
    aku kol 7-8pg kt umah dh pam,
    otw g anta anak df dlm kete,
    smpai opis pg tu mmg kempis la,
    tggu lepas lunch bru blh pam,
    pastu petang2 alang2 nk balik dah, pam kt umah je, so skali shari je pam kt opis. adehhh..

    ReplyDelete
  5. mane beli pump tuh eh & berapa harga dia?

    ReplyDelete

Pstttt.. Tekiu ya!


















Tweet

Share




Sebarkan.




LinkWithin

Related Posts with Thumbnails